Nyheter

Vi har fått inn nye medlemmer til Musikkforleggerne i 2017 og med dette vil vi gjerne introdusere disse til dere. Vi har sendt ut fem spørsmål som de respektive musikkforlagene har svart på; dette for å bli bedre kjent med samt få et lite innblikk av fremtidsplanene deres. Neste musikkforlag ut er Ghost Town.

 

– Hva fikk dere til å starte med publishing?

Etter å ha jobba i 10 år som låtskriver selv, og med salg av masterrettigheter i Ghost Town, så ville jeg at hverdagen min skulle bli mer utfordrende på det kreative. Det kan ofte bli litt ensformig å ringe radiostasjoner/blogger, pitch’e låter til Spotify og diverse hver eneste dag – og jeg er ikke veldig tilhenger av rutiner for å jobbe kreativt. 

Da syntes jeg det å matche låtskrivere mellom grensene syns jeg både gir en spennende krysningseffekt og utfordring kreativt – fordi jeg elsker gode tekster og gode låter. I all hovedsak, så ville jeg gå mer inn i forlagsbransjen for å være med å skape musikken fra start til slutt.

 

– Hvem er signert til dere? 

Hos Ghost Town så har vi cirka 150 master-verk som vi har forlagsandel i nå. Pluss at vi disponerer 500 låter fra GD78 i Irland på sync og 400 verk i Ghost Town AS. 

Men hovedsakelig så kommer vi til å fokusere på produsenter som lager EDM/Chillhouse/Future House musikk som CLIX, Marcus Dale (Universal Publishing om alt går etter planen), ELYSA (som gjør co-avtale med Warner Chappell i USA muligens hvert øyeblikk) – til å lage musikk for større artister, og for seg selv. 

Med studio muligheter i Malaga, Tallin, Virginia, og Bergen så har vi en unik mulighet til å invitere toplinere og produsenter over hele verden. 

 

– Hvilken utfordringer ser dere på som de største i bransjen?

Jeg syntes det å jobbe mot plateselskaper i utlandet kan være vrient med tanke på personlige relasjoner. Det er noe helt annet å møte de man jobber med ansikt til ansikt, enn å måtte ordlegge seg høflig på mail eller Skype. Som relativt nyoppstarta forlag, så er det fremdeles mye å sette seg inn i når det gjelder salg av rettigheter. Hvordan måle verdi osv…

Jeg tror også en annen utfordring er radioinntekter på sikt. Da jeg selv mistenker at denne inntekten blir mer og mer ubetydelig fordi alle vil jobbe mest mot Spotify. Jeg håper selvsagt at disse inntektene kan rettferdiggjøres i verdi av fremføringsrettigheter på sikt eller nye inntekter som måtte komme.

 

– Hva er målet og fremtidsplanene deres?

Målet til Ghost Town er å få en til tre internasjonale hits i året. Fremtidsplanene med våre artister er at de skal lage så bra musikk at de blir etterspurt av større artister, slik at vi står i en bedre forhandlingsposisjon når vi selger toplines/beats. 

 

– Noen prosjekter dere jobber med om dagen? 

Per nå jobbes det med å sette opp maillingliste med toplinere. Siden 28. Mai til 29. Mai vokste vi fra 13 toplinere til 70 toplinere på listen vår. Så prosjektet fremover vil være å sende ut demoer slik at alle kan prøve seg, og dermed kan vi fastslå hvor mange vi ønsker å gjøre fremtidig avtale med. 

 

Kontaktinformasjonen til Ghost Town finner dere her.

So, what do you think ?